donderdag 26 maart 2020

Correspondenties van het thuisfront- Introductie


Beste lezer,

Goeiemorgen, middag, avond of nacht. Op deze blog zult u de komende weken allerhande links vinden tussen onze hedendaagse situatie en vergelijkbare omstandigheden in het verleden. Dit is natuurlijk een taak vanuit het vak Hedendaagse Spanningen, gegeven door meneer B. Wydooghe, maar ik vind het zelf ook een uitermate interessante opdracht.

Mijn Titel

Waarom koos ik voor de titel 'Correspondenties van het thuisfront'? Wel, hier kan je 2 verschillende betekenissen achter zien. Aangezien deze blog voor een les wordt gemaakt die zich ook deels focust op historiek, kan je er de oorlogssfeer in herkennen. Het beeld dat hier bij je opkomt is de vrouw of het kind die thuis achterblijft en een brief neerpent voor de soldaat die aan het echte front zwoegt. 

Maar ook onze huidige situatie kunnen we aan de titel linken. We zijn nu eenmaal voor het overgrote deel op ons huis aangewezen, we mogen niet naar de les komen. Deze blog schrijf ik dus vanuit mijn persoonlijke thuisfront.

Wat vind je hier

In de komende maanden vind je hier 10 blogposts terug waarin ik samen met jou op zoek ga naar situaties die te vergelijken zijn met de actualiteit. Deze post telt natuurlijk niet mee, deze telt enkel als een inleiding. In deze blogposts ga ik vooral op zoek naar wat we uit het verleden kunnen leren, want zoals G. Santayana het zo mooi verwoordde: 


"Those who cannot remember the past are condemned to repeat it."

Waar vind ik mijn info

Voor mijn informatie ga ik deels op zoek naar hedendaagse nieuwsbronnen, zoals Het Laatste Nieuws (https://www.hln.be), Het Nieuwsblad (https://www.nieuwsblad.be/) en VRT NWS (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/). Voor mijn linken met de historiek ga ik iedere keer op zoek naar een andere bron, die ik zal vermelden wanneer relevant.

Send-off

Zo, nu weet je wat er allemaal te lezen zal zijn op deze blog. Hopelijk zal jij even geboeid zijn door de onderwerpen die ik aansnijd als ikzelf! Wees vriendelijk voor de anderen en voor jezelf, en tot mijn volgende post!
Afbeeldingsresultaat voor corona cartoon

Bron illustratie: Duchateau, K. (2020). De Coronasmurf [Illustratie]. Geraadpleegd van https://www.hln.be/in-de-buurt/tienen/cartoonist-kim-duchateau-ik-ben-al-drie-weken-coronagrappen-aan-het-bedenken-en-ik-blijf-nieuwe-invalshoeken-vinden~a6e2a518/

2 opmerkingen:

  1. Alvast een toffe start! Ik zal je blog volgen vanuit mijn eigen thuisfront! Veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Simon,
    Welkom aan boord van ons reddingsvlot.
    Toffe titel, ik zie uit naar je berichten. De 'witte passages' in je tekst hebben te maken met knip en plakwerk, waarbij er opmaak mee gekopieerd word. Als je de tekst eerst eens in Word plakt via 'plakken speciaal, niet opgemaakte tekst' (of een andere mogelijkheid) kan je dit vermijden. Probeer je het eens? Dat zal de leesbaarheid verhogen en jawel, op een blog wil het oog ook wat.
    Veel plezier met de blog, en als je nog schrijftips wil: https://nl.wikipedia.org/wiki/Gebruiker:Benedict_Wydooghe/Sxrivn_is_koken is een prima online cursus.

    Alle groeten en hou je gezond.

    BeantwoordenVerwijderen